امتیازات ویژه چین و سوئیس به بانک‌‌های ایرانی


رييس کل بانک مرکزي در ديدار سفير سوييس در تهران ضمن ابراز خرسندي از روابط بانکي دو کشور خواستار همکاري بانک مرکزي و نهاد نظارتي سوييس در سرعت بخشيدن به فرآيند صدور مجوز براي تاسيس شعب بانک‌هاي ايران در سوييس شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، در اين ديدار ولي اله سيف با بيان اينکه بانک‌هاي ايران در چارچوب مقررات بين المللي فعاليت مي‌کنند و گام‌هاي بلندي براي تطبيق با استانداردهاي جهاني برداشته شده است گفت: برنامه اصلاح ساختار بانک‌ها در دو زمينه «استاندارد کردن عمليات بانکي و تطبيق با مقررات بين‌المللي» و «اصلاح استانداردهاي حسابداري و نظارتي» در حال انجام است. 
رييس کل بانک مرکزي در خصوص اصلاح استانداردهاي حسابداري و نظارتي‌ بانک‌هاي ايران تاکيد کرد: بانک‌هاي ايراني تحت ارزيابي کيفيت دارايي هستند و باتوجه به نتيجه بررسي‌ها، براي هر بانک، برنامه اصلاح ساختار خاص طراحي خواهد شد.
 در اين نشست آقاي لايتنر سفير سوييس در تهران، ضمن ابراز تمايل به گسترش ارتباطات بانکي ايران و سوييس از تلاش براي ترغيب بانک‌هاي کشورش به منظور همکاري با بانک‌هاي ايراني خبر داد و گفت: براي توسعه همکاري‌هاي بانکي لازم است تصوير شفاف‌تري از نظام بانکي ايران در دست باشد و اين نشست را مي‌توان مقدمه‌اي براي اين موضوع دانست.
سفير سوييس ضمن ابراز خشنودي از اقدامات انجام شده در توسعه روابط بانکي دو کشور گفت: با بانک‌هاي سوييسي در زمينه‌هاي پيشنهادي از جمله درخصوص صدور مجوز تاسيس شعب بانک‌هاي ايران در سوييس با مقامات بانکي مذاکره خواهم کرد.
همچنين در راستاي بهبود روابط بانکي ايران و چين نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين از فراخوان چيني‌ها براي افتتاح مجدد حساب‌هاي مسدودي خبر داد و گفت: سرکنسولگري ايران در شانگهاي نيز رسما اين موضوع را اعلام کرده است. مجيدرضا حريري از گام جديد چيني‌ها براي بهبود روابط بانکي با ايران خبر داد و گفت: بانک ABC چين، فراخوان جديدي براي آن دسته از ايراني‌هايي داشته که حساب آنها طي ماههاي گذشته مسدود شده بود؛ به نحوي که درخواست شده تا آنها با مراجعه به شعب بانکي، مجدد افتتاح حساب داشته باشند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين افزود: سرکنسولگري ايران در شانگهاي، رسما اين موضوع را اعلام کرده است؛ اما به هر حال، اين اقدام چين نشان از رفع سوتفاهم‌ها دارد و اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد.
وي تصريح کرد: اتاق بازرگاني ايران و چين نيز، فراخواني به ايرانيان ساکن چين داشته تا هر يک از آنها که مشکل دارند اعلام کرده تا مسائل و مشکلات جمع بندي شده و براي تصميم گيري در جهت رفع آن به سفارت و بانک مرکزي ارجاع داده شود.